بررسی رویکردهای جرم شناختی به تروریسم دینی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران

چکیده

رابطه دین و جرم تروریستی بسیار پیچیده است. از یک سو، آموزه­های دین اسلام با رد هرگونه رفتار خشونت‌آمیز به دنبال ایجاد صلح و امنیت در جامعه است و از سوی دیگر، سوء برداشت از دین می­تواند منجر به تروریسم دینی شود. رابطه میان ایدئولوژی و جرم در زمره موضوعاتی است که در جرم‌شناسی چندان بدان توجه نشده است. با این حال، ایدئولوژی موجب ارتکاب شدیدترین و شنیع‌ترین جرایم می‌شود که از آن جمله می‌توان به تروریسم اشاره کرد. اگرچه ایدئولوژی‌های مختلف ممکن است موجب ارتکاب جرم شوند، اما ایدئولوژی دینی یکی از مهم‌ترین اشکالی است که افراد با پای‌بندی به آموزه‌های دینی، مرتکب جرم می‌شوند. در تروریسم دینی، مرتکبان مانند اعضای گروه تروریستیِ داعش، بدون تعامل و گفتگو، بر تفکرات مذهبی خود اصرار داشته و با برداشت ناصحیح از ارزش­ها و ایده­های آن مذهب، خود را برتر دانسته و زمینه بروز خشونت و تعصب را فراهم می کنند. در این بستر، ایدئولوژی دینی در پرتو جرم‌شناسی دینی با روش توصیفی، تحلیلی بحث قرار می‌گیرد. بر اساس یافته­های جرم­شناسی نظری، مرتکبان تروریست با فنون خنثی­سازی، موانع درونیِ ارتکاب جرم را از بین می­برند، تحت تأثیر احساسات و افکار منفیِ دینی قرار می­گیرند و بدون ترس از کیفر و عدم درک از قُبح عمل، مرتکب رفتار تروریستی می­شوند. بر این اساس، تلاش می­شود تا با الگوی جرم­شناسی کابردی و از گذر آموزه­های دینی، پیشگیری دینی و اخلاقی و افراط­زُدایی از مرتکبان تروریست تبیین شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review on Criminological Approaches to Religious Terrorism

نویسندگان [English]

  • farhad shahideh 1
  • jafar koosha 2
1 Assistant professor, Department of Criminal Law and Criminology, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran
2 Member of Faculty of Law, Shahid Beheshti University. Tehran. Iran
چکیده [English]

Abstract
   There is a complicated relationship between religion and terrorist crime. On the one hand, the teachings of Islam seek to create peace and security in society by rejecting any violent behavior, and on the other hand, a misunderstanding of religion can lead to religious terrorism. The teachings and doctrines of Islam, on the one hand, seek to create peace and security in society by rejecting any violent behavior and on the other hand, misunderstanding of religion can lead to religious terrorism. One of the issues that have not been given much attention in criminology is the relationship between ideology and crime. However, the ideology causes the most serious and heinous crimes to be committed, including terrorism. Although different ideologies may cause crimes, religious ideology is one of the most important forms in which people commit crimes by adhering to religious teachings. The perpetrators in religious terrorism such as the members of the Islamic State terrorist group (ISIS) insist on their religious thoughts without interaction and dialogue and they consider themselves superior by an incorrect understanding of the values and ideas of that religion and provide the basis for violence and prejudice. The religious ideology is discussed by descriptive and analytical method in the light of religious criminology in this context. Terrorist perpetrators who eliminate the internal barriers of committing crimes by neutralization techniques are influenced by negative religious feelings according to theoretical criminology findings and thoughts and commit terrorist behavior without fear of punishment and lack of understanding of obscene act. It is tried to explain by a model of applied criminology based on this and using religious teachings, religious and moral prevention and deradicalization of terrorist perpetrators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prevention
  • Ideology
  • Terrorist crimes
  • Violence
  • اسماعیلی، مهدی(1391)، «تروریسم از منظر اختلالات روانشناختی»، فصلنامه حقوق پزشکی، ش20.
  • بابایی، محمدعلی(1398)، جرم­شناسی بالینی، چ3، تهران: نشر میزان.
  • بکر، لارنس سی(1389)، مجموعه مقالات فلسفه اخلاق، ترجمه گروهی از مترجمان، قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی9.
  • نیگل، تامس و دیگران(1392)، دانشنامه فلسفه اخلاق، ترجمه انشالله رحمتی، تهران: انتشارات سوفیا.
  • حاجی ده آبادی، محمدعلی(1397)، جامعه­شناسی جنایی، چ5، قم: پژوهشگاه بین­المللی المصطفی`.
  • عبدالله خانی، علی(1386)، تروریسم­شناسی، تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین­المللی ابرار معاصر.
  • قماشی، سعید و همکاران(1399)، «کاوشی در پاسخ به تروریسم دینی و ارائه الگوی نوین مقابله»، پژوهشنامه حقوق کیفری، ش1، پیاپی 21.
  • گرشاسبی، رضا و علی کریمی مله(1397)، «کودکان داعش: از درون‌فکنی ایستار تکفیری تا برون‌فکنی رفتار تسخیری»، پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام، دوره 8، ش1.
  • نجفی ابرندآبادی، علی‌حسین(1390)، مباحثی در علوم جنایی، به کوشش شهرام ابراهیمی، ویراست ششم.
  • نجفی ابرندآبادی، علی‌حسین و حسین غلامی(1385)، «آسیب­شناسی آموزش و پژوهش جرم­شناسی در ایران»، مجله تخصصی الهیات و حقوق، ش20.
  • وایت، راب و هینز، فیونا(1392)، جرم و جرم‌شناسی، ترجمه علی سلیمی، چ5، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • ورعی، جواد(1382)، «مبانی فقهی عملیات شهادت طلبانه»، فصلنامه حکومت اسلامی، ش27.
  • Agnew, R, General Strain Theory and Terrorism, In The Handbook of the Criminology of Terrorism, Edited by Charles F. Wellford, University of Maryland, College Park, Whily Blackwell, 2017.
  • Agnew, R. A general strain theory of terrorism. Theoretical Criminology, 14(2), 2010.
  • Borum, Randy, The Etiology of Radicalization, In The Handbook of the Criminology of Terrorism, Edited by Charles F. Wellford, University of Maryland, College Park, Whily Blackwell, 2017.
  • Channel Duty Guidance: Protecting vulnerable people from being drawn into terrorism, Statutory guidance for Channel panel members and partners of local panels, 2018.
  • Clarke, L, Worst cases: Terror and catastrophe in the popular imagination. Chicago, IL: University of Chicago Press, 2006.
  • Communities and Local Government Select Committee, ‘Preventing Violent Extremism: Sixth Report of Session 2009-10’(HMSO 2010)
  • Doosje, B & Others, Determinants of radicalization of Islamic youth in the Netherlands: Personal uncertainty, perceived injustice, and perceived group threat. Journal of Social Issues, 69(3), 2013.
  • Drake, C. J. M, The role of ideology in terrorists’ target selection, Terrorism and Political Violence, 10(2), 1998.
  • Driver, J, Ethics: The Fundamentals, Blackwell, Oxford, 2007.
  • Freilich, J. D., & LaFree, G(2015) Criminology theory and terrorism, Terrorism and Political Violence, 27, 2015.
  • Gottfredson, M. & Hirschi, T, The true value of Lambda would appear to be zero: An essay on career criminals, criminal careers, selective incapacitation, cohort studies, and related topics, Criminology 24(2), 1986.
  • Horgan, J & Kurt B, Rehabilitating the terrorists? Challenges in assessing the effectiveness of deradicalization programs, Terrorism and Political Violence 22, 2010.
  • Joosse, P, environmentalism, and eco‐terror: Leaderless resistance and media coverage of the Earth Liberation Front. Crime Media Culture, 8, 2012.
  • Joosse, P, Leaderless resistance and ideological inclusion: The case of the earth liberation front. Terrorism and Political Violence, 19, 2007, p. 357.
  • LaFree, G., & Ackerman, G. The empirical study of terrorism: Social and legal research. Annual Review of Law and Social Science, 5, 2009.
  • Mason, G., Maher, J., McCulloch, J., Pickering, S., Wickes, R., & McKay, C, Policing Hate Crime: Understanding Communities and Prejudice. UK: Routledge, 2017.
  • Sykes, G. M., & Matza, D, Techniques of neutralization: A theory of delinquency. American Sociological Review, 22(6), 1957.
  • Veldhuis, T & Staun, J, Islamist radicalisation: A root cause model, Netherlands Institute of International Relations Clingendael, 2009.
  • https://www.irna.ir/news/84325923
  • https://www.statista.com/topics/3412/islamic-state-isis/.
  • https://www.theguardian.com/world/2015/aug/31/isis-mastermind-15-suicide-bombers-baghdad-islamic-state