نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشآموخته دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Concluding a contract usually has an effect on the future. It cannot be expected to have complete effects until a contract has been formed and completed, and it will be effective when all its components are completed and ready to be effective. The contract in question will have its effects after completion and for the future in this case. However, according to some expediencies, the parties to the contract may agree to extend the effect of the contract to the past in order to achieve their interests. The purpose of this study is to investigate whether the agreement of the parties on the generalization of the effects of the contract or its discharge in relation to the past is correct or invalid in terms of philosophical foundations. Therefore, the main question is what is the legal status of the parties’ agreement to generalize the effect of the contract compared to the past? The hypothesis is that legal propositions are not necessarily subject to the rules governing natural affairs. Legal propositions should be interpreted in a customary-rational way, and from this point of view, agreement on the effect of the contract in the past is correct and valid. The library resources in this article have been used with an analytical-descriptive method and it was concluded by using ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī’s theory of fictions that it is possible to generalize the effects of the contract to the past due to the fictionality of legal propositions and the necessity of using the customary-rational interpretation method of issues in this field. Therefore, the parties to the contract can extend the effects of the conclusion of contract and its dissolution to the past.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم
اسماعیلی، محسن و علی مهاجری(1395)، «ماهیت و الگوی تعریف در مفاهیم حقوقی»، دوفصلنامه پژوهشنامه حقوق اسلامی، س17، ش43، ص: 43-27.
اصفهانى، محمدحسین(1418)، حاشیة کتاب المکاسب، چ1، قم: أنوار الهدى.
اصفهانى، محمدحسین(1429)، نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، چ2، بیروت: موسسة آل البیتD لاحیاء التراث.
امامى، سید حسن(بیتا)، حقوق مدنى، تهران: انتشارات اسلامیه.
ایروانى، باقر(2007م)، الحلقة الثالثة فی اسلوبها الثانى، تهران: قلم.
آخوند خراسانى، محمدکاظم(1409ق)، کفایة الأصول، قم: مؤسسه آل البیت.
بجنوردى، حسن(بیتا)، منتهى الأصول، چ2، قم: کتابفروشی بصیرتی.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر(1393)، فلسفه عمومی حقوق بر پایه اصالت عمل: تئوری موازنه، چ2، تهران: گنج دانش.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1398)، تأثیر اراده در حقوق مدنی، چ4، تهران: گنج دانش.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1398)، فلسفه حقوق مدنی، چ4، تهران: گنج دانش.
جناتی شاهرودى، محمدابراهیم(بیتا)، ادوار فقه و کیفیت بیان آن، [بیجا]: [بینا].