تعزیرات و بنای عقلا در فقه جزایی و حقوق کیفری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه فقه و حقوق رشته حقوق جزا و جرم شناسی، جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان

2 گرایلی، محمد باقر؛ هیئت علمی گروه حقوق جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان

3 هیئت علمی گروه حقوق جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان

چکیده

عنصر بنای عقلا در فقه و حقوق جزا جزء منابعی است که همیشه موردتوجه دانشمندان بوده و از پایه‌های استدلال در مباحث جزایی به شمار می‌آید. مجازات‌های اسلامی( حدود، قصاص و تعزیرات ) بااینکه قبل از اسلام و در عصر پیامبر(ص)و ائمه(ع) شیوه‌های متفاوتی داشته‌اند ولی به‌طورکلی بین عقلا عالم رایج بوده است که اسلام ضمن ضابطه‌مند کردن مجازاتهای موجود، آن‌ها را تأیید و امضا کرده است. واضح است اگر رواج و شیوعی نبود چیزی بنام حکم امضایی وجود نداشت. هدف انتخاب موضوع بیان نقش بنای عقلا در باب تعزیرات به‌عنوان یک دلیل مؤثر روشن می‌باشد، تا جایگاه و نقش فعال آن به‌عنوان منبعی از منابع در فقه جزایی و حقوق کیفری آشکار گردد. تلاش برای تبیین این موضوع بررسی و تطبیق به روش کتابخانه‌ای و مراجعه به اسناد معتبر خواهد بود. نتایج مهم تحقیق این است که ابواب جزایی در اسلام نه‌تنها تعارضی با سیره عقلا ندارد بلکه با اصولِ موردپذیرش عقلای عالم کاملاً هماهنگ بوده. بنابراین اصل فردی کردن مجازات و اصل شخصی بودن آن‌که میان عقلای عالم رایج هست، و نیز مردود دانستن شبهات وارده نسبت به مقررات جزایی اسلام ( از قبیل خشن، مخالف کرامت انسانی و عدم انطباق بازمان) که ناشی از ناآگاهی درباره فلسفه احکام مقرره در حوزه جزایی می‌باشد را می‌توان از نتایج این تحقیق برشمرد. روش این تحقیق تحلیلی،توصیفی است. ابتدا به توصیف و تبیین مطالب موردنظر از منابع و کتب فقهی و حقوقی برآمده و سپس نقد و تحلیل نظرات موجود صورت می‌گیرد، البته نگاهی هم به اسناد و مدارک تقنینی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Punishment and foundation of reason in penal jurisprudence and criminal law

نویسندگان [English]

  • hamid hosainy 1
  • mohammad bagher gerayeli 2
  • morteza moruzi 3
1 AL MOSTFA SOCITYY
2 ض
3 moruzi
چکیده [English]

Abstract
The element of foundation of reason in jurisprudence and criminal law is one of the sources that has been the focus of jurists and scientists since the past and is one of the foundations of reasoning in criminal subjects. Induction shows that Islamic punishments such as Hudud, Qasas and Ta'zairat were common among scholars before Islam and during the era of the Prophet (PBUH) and Imams (PBUH). While codifying existing punishments, Islam has approved and signed them. It is clear that if there was no prevalence and widespread, there would be no such thing as a signed decree. Therefore, the penal chapters not only do not conflict with the Islamic way of thinking, but the legislation of Islamic punishments is completely compatible with the principles accepted by the world's intellects. These principles are the principle of justice, the principle of individualization of punishments, the principle of personalization of punishments, the principle of humanizing punishments, the principle of decriminalization and the principle of proportionality between crimes and punishment. Therefore, the suspicions regarding the Islamic penal regulations - which have considered these penal orders to be in conflict with the foundation of reason, harsh, against human dignity and non-compliance - are not justifiable and are caused by ignorance about the very great philosophy of the prescribed rules in the penal field.
Key words:
Penal jurisprudence, criminal law, foundation of reason, punishments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Penal jurisprudence
  • criminal law
  • foundation of reason
  • punishments