واکاوی میزان مشروعیت قانون اجبار به تحصیل (بررسی موردی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان 1399)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم

چکیده

با توجه به لزوم تطبیق قوانین موضوعه با اصول و احکام شریعت بر مبنای اصل 72 قانون اساسی، مقاله حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی میزان مشروعیت اجبار به تحصیل مذکور در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب 1399 پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که الزام به تحصیل نسبت به مقطع ابتدایی با لحاظ مصالح فرد و اجتماع، دارای توجیه شرعی است؛ لذا بر فرض ممانعت اولیای کودک از تحصیل او مجازات آنان، مشروع می باشد. اما در ارتباط با مقطع متوسطه این اجبار و به تبع آن مجازات ناشی از عدم تمکین از اجبار نه نسبت به محصل موجه به شمار می رود، نه نسبت به اولیای محصل. لذا در این بخش، قانون نیازمند اصلاح است و بهتر آن است که قانونگذار در این مورد، به جای اتخاذ شیوه قهری و الزام آور، با لحاظ راهکارهای تشویقی به مبارزه با کم سوادی برخیزد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Legitimacy of the Compulsory Education Law (Case Study of the Child and Adolescent Protection Law 2019)

نویسنده [English]

  • mahdiyeh ghanizadeh
...
چکیده [English]

Considering the necessity of adapting the relevant laws to the principles and rulings of Sharia based on Article 72 of the Constitution, the present article has analyzed the legitimacy of compulsory education mentioned in the Law on the Protection of Children and Adolescents approved in 2019 in a descriptive-analytical manner. The findings of the research indicate that the obligation to study at the elementary level has a Shariah justification in terms of the interests of the individual and society; Therefore, it is legitimate to punish the child's parents on the premise of preventing them from studying. However, in connection with the secondary level, this coercion and consequently the punishment caused by disobeying the coercion is not considered justified for the student, nor for the student's parents. Therefore, in this section, the law needs to be reformed and it is better that the legislator in this case, instead of adopting a coercive and binding method, should fight against illiteracy with incentives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compulsory education law
  • primary level
  • secondary level
  • high school
  • high school parents