تأثیر عده طلاق بر احداد بانوان در فقه اسلامی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

«إحداد» یا «حِداد» به معنای ترک خودآرایی زنان در دوران عده است. «عده» در فقه اسلامی به مدت زمانی گفته می‌شود که باید زنان پس از وفات شوهر یا طلاق سپری کرده و پس از آن اجازه ازدواج مجدد را خواهند داشت؛ لذا برخی از مذاهب ، حداد را از توابع عده به‌شمار آورده‌اند. فقها درباره وجوب احداد اتفاق‌نظر دارند؛ اما در مورد احداد در عده طلاق اختلاف‌نظر دارند. پژوهش حاضر براساس روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی آرای فقهی درخصوص تأثیر عده طلاق بر حداد بانوان می‌پردازد. با استقرای آرای فقهی مشخص می‌شود، جمهور فقها احداد را در دوران عده طلاق، لازم نمی‌دانند، در حالی‌که فقهای حنفی احداد را در دوران عده طلاق بائن (صغری، کبری، خلع و فسخ نکاح) نیز لازم دانسته‌اند. بنابراین قول جمهور با ظواهر نصوص و مقاصد شریعت، راجح به‌نظر می‌رسد. حنفیه احداد را بر زنان اهل کتاب، مجنون و صغیر لازم نمی-دانند، در حالی‌که جمهور فقها به‌دلیل همسانی احکام نکاح و طلاق، قائل به وجوب احداد برای همه زنان بوده و باتوجه به عدم تفاوت آثار نکاح و طلاق، قول جمهور راجح به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of death and divorce on ehdad of women in Islamic jurisprudence

نویسندگان [English]

  • Samira vafaei
  • wrya hafidi
  • soheila rostami
, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

"Ehdad" or "Hedad" means the abandonment of self-decoration by women during the period of Idah. According to religious teachings, after the death of her husband or divorce, women must spend a period of time as "Idah" and then they will be allowed to remarry. According to this, Ahdad is considered as one of the functions of Adeh. There is a consensus regarding the obligation of Ihadad in the number of deaths; However, there is a difference of opinion among divorcees regarding Ehadad. The current research, based on the descriptive-analytical method, examines the differences between religions regarding the obligation of women to marry. It is clear by inference of jurisprudential opinions that the majority of jurists do not consider ahadad necessary during the period of divorce, while the Hanafi jurists have considered it necessary during the period of formal divorce (minor, major, divorce, and dissolution of marriage), which is the opinion of the president. According to the appearances of the texts and intentions of Shariat, it seems preferable. The presidents of Islamic schools of thought have considered Ihdad obligatory for all women; But the Hanafis do not consider Ihdad necessary for women who are literate, madunah and minor. Considering the similarity of the rules of marriage for the obligees, the promise to oblige all women (Muslims and people of the book) is more compatible with the purposes of the law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ehdad
  • Zeenat
  • wife
  • Adah
  • death